So.... sledging - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Bas & Nadieh - WaarBenJij.nu So.... sledging - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Bas & Nadieh - WaarBenJij.nu

So.... sledging

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas & Nadieh

26 Januari 2013 | Finland, Helsinki

En daar zijn we weer, een nieuw reisverslag, het werd weer is tijd. Maar nu zijn er ook veel dingen gebeurd waar ik weer over kan vertellen. Vorig weekend zijn we naar een Ierse pub geweest, die volgens een echte Ier net zo Iers was als dat ik Afrikaans ben. Maar het was een gezellige avond, ook al weet ik niet honderd procent zeker of het niet een gay avondje was. Ik zag verdacht veel lesbische en jongens koppels, en volgens Nadieh kreeg ik een knipoog van een vent, maar die heb ik gemist. Maar al bij al was verder een hele gezellige avond waarbij we ook nog Gabriel hebben ontmoet. Gabriel komt uit Nigeria en woont al een tijdje in Helsinki, maar z'n Engels en Fins is niet zo goed, maar die kerel liep met zo'n glimlach op z'n gezicht de hele avond dat het niet moeilijk was om met hem contact te zoeken. We moesten hem alleen afleren dat hij Nadieh de hele tijd 'his princess' noemde. De volgende dag hadden we een student exchange feestje in een studentenkroeg. Voor Nadieh en mij was dit een beetje een teleurstelling. In principe was het een leuke avond, maar het was echt te kei druk, mensen konden ook niet meer naar binnen en je kon er niet heel nieuwe contacten opdoen. De zondag daarop terwijl we lekker rustig nog aan bij komen waren van de avond daarvoor kwam er iets waardoor we wel meteen onze hele gang in onze flat leerden kennen. Het brandalarm ging af, en hard. We zijn maar naar buiten gegaan voor de zekerheid en aangezien je wel iets kon ruiken op de tweede verdieping, weet je maar nooit. Gelukkig bleek alleen iemand zijn eten vergeten te zijn of zo en is dat aangebrand, want er was niets aan de hand, maar de brandweer was er al wel snel. In ieder geval wonen er tegenover ons twee verlegen meiden en naast ons een stuk of 3 misschien vier Chineesjes. Een leuk moment om even wat contact op te doen.

Het is trouwens niet alleen feest :) we zijn ook bezig geweest voor 'child protection' met de klas om een dag te organiseren in een kerk waar ouders van kinderen kunnen komen om informatie te krijgen over verschillende hulpverleningsorganisaties en waar ze hun kinderen een ochtendje konden dumpen ^^. Nadieh en ik deden samen Iain en Fernando (twee klasgenoten) de evaluatie en probeerden nog mensen aan te spreken die een beetje Engels konden spreken. Soms nog best lastig want Finnen zijn over het algemeen best verlegen. Een leuke dag. Gisteren hebben we ons maar weer is in de culturele kant van Finland gestort en zijn naar een museum geweest. Een soort Natural History Museum, met veel opgezette dieren en een stukje geschiedenis over de natuur van Finland. Met een achtergrond met Bos & Natuurbeheer nog altijd interessant.

Die avond hadden we afgesproken met een paar klasgenoten in een kroegje om plannen te maken voor een wedstrijd. Jahaah, we gaan meedoen aan een Sleewedstrijd van een grote heuvel in een slee die je zelf moet maken. Gisteren hebben we onder het genot van een biertje gebrainstormd over het ontwerp. Trouwens in de eerste kroeg waar we een halve liter voor 3 euro konden krijgen. Huppa. We zijn zes uur begonnen en zijn geëindigd rond een uur of twee maar het ontwerp luidt als volgt: men neemt een opblaasbaar zwembad uit de speelgoedwinkel. Daar bouwen we een mast in met de vlag van Finland, Nederland en Ierland (de nationaliteiten van ons team) en een stuk touw. That's it, klinkt goed toch. Het touw is om aan iemand vast te knopen die we eruit kunnen werpen als anker om te stoppen. Daarbij kwam Nadieh op het geweldige idee om vuurwerk aan de achterkant te bevestigen. Je wint door snelheid en teamspirit. Aangezien er ook een bar in ons zwembadje wordt bevestigt heb ik geen twijfels dat dat helemaal goed gaat komen. Volgende week wordt hij gemaakt, en de week daarna uitgeprobeerd. Het team bestaat dus uit Wilma, Iina, Tiiu, Brian, mister no name die geen engels sprak, en Nadieh en ik. Het was een hele gezellige avond met lui waar we zeker vaker mee gaan uithangen. Vanavond gaan we eten bij vrienden van hun die schijnbaar heel goed kunnen koken en ik heb honger als een paard, dus laat maar komen. We missen thuis wel een beetje maar houden nog vol. Allen nog bedankt voor alle kaartjes die we hebben ontvangen en groetjes aan iedereen. Kiitos ja hei hei.

• 26 Januari 2013 - 14:52

Sanne Hekman:

Ah broer en Nadieh wat een masterplan voor een slee! Ik ehb zeker inspiratie opgedaan, weetje dat een zwembad nog helemaal niet zo gek is? Wij meoten er hier ook aan geloven, soort terland ter zee en in de lucht, alleen dan in de sneeuw. Maar je moet ook aan de bel trekken. Leuk om te lezen, geniet van het eten en en zoek nog een mooie pub uit als afsluiter.

• 27 Januari 2013 - 09:01

Mama:

He luitjes, wat een leuk verhaal weer zeg. Het brandalarm is dus toch nog ergens goed voor, jullie weten nu in no time de uitgang te bereiken ;-).
    En wat een super idee om zo'n slee in elkaar te zetten. Ben errug benieuwd naar de foto's!!
    Wij missen jullie ook best hoor. Maar het is fijn dat jullie het goed hebben daar.
    Lieve groetjes oet'n Ham ...

• 27 Januari 2013 - 15:48

Anneke:

Dag Nadieh en Bas,

Hoewel ik Bas niet ken, wil ik toch even zeggen dat zijn verhaal heel leuk is.
    Nadieh, bedankt voor je kaart.
    Dat was echt een verrassing!
    Nog heel veel plezier gewenst daar in het hoge noorden.

Liefs
    t. Anneke

• 27 Januari 2013 - 23:06

Lotte :

Leuk om te lezen, bas sjans met een man.. Haha, mooi!!
    En fijn dat jullie het naar je zin hebben! Have fun :)

Groetjes Lotte

ps. wil natuurlijk wel foto's gaan zien van jullie slee!

• 28 Januari 2013 - 10:58

Annemarie:

Jooo

Klinkt goed hoor allemaal jullie mogen niet klagen.
    Leuke foto's ook.
    Ben heel benieuwd na de slee, en of die werkt haha

Nja nog heel veel plezier

Xxx

• 28 Januari 2013 - 11:16

Mama Annet:

Goed bezig daar ,en naar mijn gevoel al aardig gesetteld!!!Bas staat je goed het grote gebit!!Super foto`s we blijven mooi bij zo! Nadieh en Bas een goeie tijd verder.Lieve groetjes vanaf een zonnig Geerdijk.

• 03 Februari 2013 - 19:28

Agnes:

Hey Bas en Nadieh. Ik ben een beetje laat met m'n reactie,had het verhaal al wel gelezen.
    Zo te lezen hebben jullie het wel tof daar. En ook ik ben benieuwd naar jullie slee........heb er
    eigenlijk niet zo'n vertrouwen in.......tenminste niet zoals jullie h'm beschrijven.
    Veel plezier, groetjes Agnes x

• 04 Februari 2013 - 18:02

Sanne Hekman:

... wanneer stuurt Lydia mij trouwens harde worst op :P (beetje traag, zie foto's nu pas.. waar blijft dat nieuwe verhaal!)