Karma - Reisverslag uit Espoo, Finland van Bas & Nadieh - WaarBenJij.nu Karma - Reisverslag uit Espoo, Finland van Bas & Nadieh - WaarBenJij.nu

Karma

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas & Nadieh

22 Februari 2013 | Finland, Espoo

Lief dagboek,

Een relatief korte update nog snel voordat we naar Lapland gaan. We hebben maandag ons eerste examen gehad voor het vak Engels. Engels is voor ons eigenlijk ook gewoon heel makkelijk om extra punten te scoren. We moeten 30 ECTS (studiepunten) verdienen. En Engels is een makkelijke manier om 3 punten daarvan te verdienen. Maar daarnaast is het natuurlijk wel heel goed om ons Engels bij te spijkeren en daarbij zijn de lessen wel heel leuk, met een toffe lerares ook. Het examen deed mij weer helemaal denken aan het Noordik (de midddelbare school, high school) waarbij iedereen aan een apart tafeltje een toets zaten te maken waarbij we een grote tekst moesten schrijven. Op het laatst kreeg ik kramp in m'n hand van het schrijven van de tekst, een gevoel wat ik niet meer had gehad sinds de middelbare school. We hebben nog geen beoordeling, maar we hebben het vast wel gehaald.

Woensdag zijn we wezen skiën, woohoo. Ik had eigenlijk niet helemaal verwacht dat ik nog ging skiën dit jaar, omdat het duur is, en omdat Finland niet erg bergzaam is of zo. Maar toch is er, ongeveer een uurtje van Helsinki, een plaats wat bij Espoo hoort, een skipiste. Ook al is het wel een kleiner skigebied dan Winterberg (Duitsland), je kan er toch best tof skiën. De langste helling was 400m, maar ook al zijn de pistes wat klein, sommige zijn nog best uitdagend door verschillende schansen, bobbels of andere obstakels. We hebben samen geskied met Elise en Elke, allebei Nederlands en het was gezellig. Het voelde goed om weer op de skies te staan en we zijn begonnen met het les geven aan Nadieh, die voor de eerste keer op de latten stond. Allereerst al knap dat ze zonder te vallen ook in één keer naar boven kwam met de sleeplift. We zijn een paar keer op en neer gegaan, waarbij Nadieh goed van de helling af kon komen en met wat bochtjes had ze de techniek aardig onder controle. Alleen als het te snel begon te worden werd het spannend. Op zich een gezonde spanning waardoor skiën toch ook wel heel leuk is. Na wat gegeten te hebben ben ik nog een tijdje met Elise en Elke wezen skiën en hebben we kunnen genieten van een mooie zonsondergang voordat we een bus terug pakte richting Helsinki. Het is geen Tsjechië of Oostenrijk, maar het is zeker wel voor de herhaling vatbaar. Als er nog sneeuw ligt kunnen we nog gaan als Bas en Lydia hier zijn, of als Patrick en Thomas komen. Wie weet.

Ook was er nog minder nieuws.... Nadieh had al een tijdje last van kiespijn, waardoor ze niet zo lekker kon slapen en waardoor ze een beetje tegen Lapland opzag. Niet heel tof, als je de hele tijd met een zere kies rond loopt. Gelukkig had ze van Elise en Elke (die toevallig mondzorgkunde studeren) de tip gekregen om naar hun school te komen. Er was daar een tandarts die er wel naar kon kijken. Nadieh was er heen geweest en er was een gaatje gevuld, maar ze was er nog niet helemaal tevreden over. Vandaag is ze opnieuw naar de tandarts geweest, die haar een complete wortelkanaalbehandeling heeft gegeven. Hopelijk gaat het dus snel iets beter, maar Nadieh heeft er al een beter gevoel over. We zien Lapland dus maandag weer helemaal zitten en gaan er zonder gaatjes en kiespijn compleet van genieten. Helaas voor Nadieh dit weekend nog geen alcohol door de medicijnen :P hihi , maar dat komt volgende week wel weer.

Fijn weekend allemaal!

• 24 Februari 2013 - 09:55

Mama Van Nadieh:

He luitjes, wat een leuk verhaal weer om te lezen. Ik had van Nadieh al gehoord dat ze zich soms met een babygirafje voelde als ze op de grond lag met die lange ski's onder. En op de foto's lijkt het best heel stoer hoor!!
    Hopelijk gaat het goed met de kiespijn van Nadieh en kunnen jullie volop genieten in Lapland. Alvast super veel plezier daar!!

• 24 Februari 2013 - 14:10

Annemarie:

Hee bas en nadieh,

Wij zijn gister weer gekomen na dikke sneeuw buieen en 3ongelukken in 1 kwatier gezien te hebben in duitsland.

We hebben super lekker en leuk weekje gehad, lekker geskiet veel borrels en lekker eten !

Jullie ski baan zag erbest leuk uit.

Hopelijk kunnen we je voor lapland nog even bereiken via skype.
    Anders hele fijne vakantie daar.

Xx annemarie

Bas & Nadieh

Voor onze opleiding Maatschappelijk Werk & Dienstverlening is de tijd eindelijk aangekomen dat we met onze (vrije) minor naar het buitenland kunnen, en wel naar Helsinki. De stad van ... ja, waarvan eigenlijk. Daar gaan we dus straks allemaal achter komen in het land van de duizend meren. Finland. Leuk dat jullie meelezen en kijken naar de verhalen die we hierop zullen schrijven. Veel plezier en groetjes van Nadieh & Bas

Actief sinds 02 Jan. 2013