Aankomst en goede oude snert - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Bas & Nadieh - WaarBenJij.nu Aankomst en goede oude snert - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Bas & Nadieh - WaarBenJij.nu

Aankomst en goede oude snert

Door: Bas Hekman

Blijf op de hoogte en volg Bas & Nadieh

04 Januari 2013 | Finland, Helsinki

Het eerste verslag vanuit Helsinki. We zijn er. Het afscheid van familie en vrienden was toch iets zwaarder dan verwacht en we werden lang uitgezwaaid nadat we iedereen stevig omhelst hadden. Toen we de security ervan hadden overtuigt dat Nadieh geen schroevendraaier in haar laptop had verstop kwamen we op het vliegtuig. Het was een rustige vlucht boven al het grijze weer van Nederland en Duitsland waaruit we vertrokken. Toen we weer daalden uit de wolken zagen we het: SNEEUW :) Het had in de kerst flink gesneeuwd in Helsinki, maar later ook weer flink gedooid. Maar er lag nog een leuk pakje. Eenmaal op het vliegveld werden we onthaald door Linnea, onze Finse tutor, die ons vrolijk begroette. We werden naar de taxi geleidt die ons naar ons kamertje bracht, het begon toen zelfs nog even te sneeuwen. We dumpte onze spullen en kregen van Linnea een kleine tour door Helsinki. We hebben een typische Finse soep gegeten, wat ik eigenlijk verdacht veel op snert vond lijken en ontmoette we ook twee ex-exchange studenten uit Duitsland en België, die allebei op het punt stonden om te vertrekken richting huis. We hebben wat bij gekletst en namen afscheid van de Belg die terug ging naar het mooie Gent. Daarna hebben we nog wat meer door de stad gelopen om een beetje een indruk te krijgen van alles. Helsinki is een mooie stad, ik denk zowel met een dik pak sneeuw (wat nu nog mist) of in de zomer. Het is een relatief rustige stad met veel parkjes en natuurlijk zee. Ik heb al vele kroegjes gezien die me aanspreken en Nadieh heeft ook al enige bands uitgezocht die ze hier wil gaan zien. Omdat onze kamer op de meubels na helemaal leeg waren, moesten we spullen halen... of niet. Toevallig kwam ik met enig toeval in de kelder van het gebouw terecht, omdat ik het verschil niet weet tussen de kelder en de eerste verdieping in de lift. Daar ontdekten we veel spullen die zijn achtergelaten door vorige bewoners, omdat je als exchange student nu eenmaal niet alles weer mee naar huis kan nemen. Aan de ene kant voel je je dan een halve zwerver terwijl door van alles heen duikt, maar aan de andere kant hebben we nu wel servies, bestek, pannen, posters, bakken om spul in te doen en dekens. Wel eerst gewassen btw. We hebben ons kamertje nu dan ook een beetje aangekleed. De volgende ochtend werden we gewekt door een vent die wou weten of alles het deed in het kamertje ( hij had de sleutel zelf, dus liet hij zichzelf in terwijl wij nog lekker lagen te slapen, ach waarom ook niet). Alles werkte in principe op een lamp na, dus hij was ook zo weer weg. Vandaag hebben we voor de rest eerst maar is wat boodschappen gedaan en zijn nog verder op pad geweest om de stad te verkennen. We hebben nog lang niet alles gezien, maar gaan vanavond maar is een kroegje in om te kijken hoe dat is. Allen bedankt voor jullie lieve reacties voor ons vertrek en tot het volgende reisverslag

• 04 Januari 2013 - 19:32

Bas & Nadieh :

Foto's in het daglicht komen nog :)

• 04 Januari 2013 - 20:40

Mark S.:

Hahah zo zeg jullie hebben al wat mee gemaakt de eerste dag/dagen.
    Veel plezier daaro

• 05 Januari 2013 - 01:25

Sanne Hekman:

Ok, op internet leek de kamer ruimer - maar dit is ook wel knus. Ik wens jullie een super tijd! Flink feesten de eerste weken, zorg dat je mensen leert kennen. En niets mis met dumpster diven, lekker tweede hans alles herbruiken, ik zeg - goed bezig!

• 05 Januari 2013 - 11:26

Lotte:

Leuk om te lezen en wat eerste foto's te zien!!! Wat een schattig kamertje. Geen ruzie samen maken, daar is geen ruimte voor ;p Veel plezier daar :)

• 05 Januari 2013 - 14:07

Annemarie:

heeee

Klint goed hoor, sneeuw, zee en lekker eten !
    Ben heel benieuwd hoe het met school gaat daar

Geniet nog even van jullie weekend
    Lekker stappen, en of kroegje pakken?

Heel veel plezier en succes nog

liefs Annemarie

PS: het is nu al kaal in huis :(

• 05 Januari 2013 - 20:26

Agnes:

Hey Bas en Nadie, nou daar zitten jullie dan.....groot gelijk,plunder die kelder maar leeg....
    hoe goedkoper hoe beter toch. Het geld kun je beter voor leuke dingen gebruiken!!
    Veel plezier in de kroeg,geniet van de sneeuw en omgeving en succes maandag op school!
    Eerst een introductieweek? Hé veel plezier samen!!!! doei kus,Agnes

• 05 Januari 2013 - 23:02

Mama:

Fijn dat jullie goed over zijn en een beetje zijn ginstalleeerd maak er wat van en een hele leuke tijd de komende mnd. Lieve groetjes en we houden ons op de hoogte maar fijn dat julie gelijk een reiverslag en foto`s op de site hadden.

• 06 Januari 2013 - 23:59

Marieke Sand:

Heee leute!

Goed om wat van jullie te lezen.
    Vooral verhaaltjes blijven plaatsen, leukleuk!

Enjoy daar en heel veel succes op jullie eerste schooldag( als ik het goed heb).

X Marieke

• 07 Januari 2013 - 11:50

Jeroen Moorman:

Mensen, wat leuk! Veel plezier nog...

• 09 Januari 2013 - 23:01

Diewertje:

Haha leuk om te lezen! Jullie gaan je wel vermaken :)