Eerste week school - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Bas & Nadieh - WaarBenJij.nu Eerste week school - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Bas & Nadieh - WaarBenJij.nu

Eerste week school

Door: Bas Hekman

Blijf op de hoogte en volg Bas & Nadieh

11 Januari 2013 | Finland, Helsinki

hallootjes hallootjes,

Ons eerste weekend en schoolweek is voorbij en het is dus weer tijd voor een update. Laatste zaterdag zijn we uit geweest in de kroeg dicht bij ons huis genaamd Bäkkäri. En wat blijkt: boven de bar die we kenden, is een nog vier keer zo grote bar. Met een live bandje dus dat was heerlijk gezellig en lekker swingen. Het is wel een te gekke bar though, de mensen zijn extreem en dat maakt het een hele levendige plek. Met onze sociale vaardigheden dachten we om leuke mensen te leren kennen in de kroeg en spraken we de eerste de beste Fin in de kroeg aan. Een ergere dronkenlap konden we niet hebben (of misschien toch een typical Fin), maar er kwam weinig informatie uit hem wat we ook daadwerkelijk konden vertalen waardoor we maar op zoek zijn gegaan naar andere leuke mensen. We spraken nog een andere Fin die achter de bar staat in een andere kroeg genaamd (Amsterdam) waar ze veel speciaal biertjes verkochten. Betere connecties kan je toch bijna niet krijgen. Nou Bar Amsterdam is niet keigroot of gezellig, en het bevind zich niet in één van de mooiste plekken van Helsinki, dus dat viel tegen, maar ze hebben wel veel verschillende biertjes, waar Nadieh en ik er de volgende dag wat van hebben geproefd. Daarna begon het, pampampaaa.... onze eerste schooldag. Op Metropolia in Helsinki heb je vaak 2 of drie lessen per dag die dan veel langer kunnen duren dan bij ons. Je volgt een bepaald vak dus vaak een paar uur. Het is leuk om te kijken waar alle kleine verschillen in zitten vergeleken met Nederland. Zo kregen we bij een bijeenkomst allemaal fruit met koekjes terwijl we gingen discussiëren wat de schoolregels zouden zijn voor dit jaar. Bijvoorbeeld, hoe laat je in de les mag komen. Leerlingen mogen dit dus (deels) zelf bepalen en behouden deze regels ook ZELF in de les. Ook kun je deels zelf je vakken invullen, natuurlijk gebeurd dit allemaal in overeenstemming met de leraar, maar op die manier kan je op je eigen manier leren. Het tempo is goed bij te houden. Ze nemen rustig de tijd om alles te doen in de les waardoor Nadieh en ik als haastige Nederlanders toch een stapje terug moeten doen. Alles is dus uitstekend te volgen en we hebben zo het gevoel dat school niet zo een probleem gaat worden dit half jaar. Daarnaast hebben we leuke klassen, inderdaad klassen... we volgen namelijk vakken uit elk jaar en zitten dus in verschillende klassen. Maar dat maakt het wel leuk, je ontmoet in elke klas weer nieuwe mensen. Toch is de meerderheid wel Fins en is er een klein aantal exchange students. Er zitten nog wel een Australiër, Angool en een Hongaar in de klas. Misschien komen er nog meer, maar het is gezellig en we hebben er al heel wat ontmoet. Morgen gaan we stappen met een paar klasgenoten, zij weten de leuke kroegen met "goedkoop" bier (thank god) zo dat wordt vast de moeite waard om te bekijken. Metropolia bestaat uit vele verschillende gebouwen en ons gebouw is nogal saai, het is een oud ziekenhuis. Maar het heeft leuke ruimtes waar je kan releaxen of studeren en een goede kantine. Voor studenten is het daar gelukkig allemaal niet zo duur, dus je kan daar eten voor twee euro. Achter de school ligt nog een mooi park waar je door heen kan lopen, vooral nu met de sneeuw, en zo hebben we een leuke schoolweek gehad. Vandaag waren we vrij en hebben we een eiland bezocht dichtbij. We zijn er zelfs naartoe gelopen en dat was nog wat in de sneeuw en op het ijs. Vooral als je over rotsen naast de zee loopt. Al bij al twee vallen van Nadieh en één van mij. Het eiland was super maar, er was bijna niemand, waarom weet ik niet maar het had wel wat, en in de sneeuw was het prachtig. Op het eiland bevonden zich allerlei oude huizen uit 1800's waar je als een soort van open air museum door heen kon lopen. We hadden een paar keer een mooi uitzicht en het was lekker om naast de stad ook weer echt is in het bos te lopen. Vooral omdat daar ook veel meer sneeuw ligt. Toen het donker begon te worden hebben we maar de bus terug gepakt, wat niet alleen warmer en sneller was, maar waarschijnlijk ook een stuk veiliger met al het ijs. Vanavond zijn we naar een comedy club geweest met Linnea, wat eigenlijk echt super leuk was. Ik had niet gedacht dat ik stand-up comedy ook echt zo leuk zou vinden. Maar het was gaaf. Er waren leuke comedians en het was gezellig. De eerste week is nu voorbij en het begin zowaar een beetje als thuis te voelen hier. Ook al missen we jullie allemaal wel daar in het koude kikkerlandje. Alhoewel koud, de temperaturen beginnen hier ook weer te dalen en het ziet er erg fris uit voor volgende week. We zullen het zien. In ieder geval groetjes daaro iedereen en kunnes seuraavan kerran uudelleen. x

• 12 Januari 2013 - 00:50

Sanne Hekman:

Oeh kei leuk om te lezen hoor. Gewoon wat drank in die Finnen, kingsen doet het daar ook goed als spelletje - en dan maak je zo nieuwe vrienden. Heel veel spaB, hier wordt het ook frisser! Kippis en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal.

• 12 Januari 2013 - 08:43

Henny:

Mooi om te lezen dat t goed gaat. En hier...sneeuw t! Nou ja sneeuw....

• 12 Januari 2013 - 13:22

Annemarie:

Hee bas en Nadieh,

Wat leuk man dat jullie het zo naar je zin hebben op school.
    Vast gezellig om nieuwe mensen te ontmoeten, jullie socialiteit.
    Denk dat jullie nog wel hard aan de bak moeten, maar we zullen zien.

Op dit moment vriest het hier ook Jeehj.
    Maar ik denk maar hoop niet van korte duur.

Maar ik heb ook lekker weekend en ga ook lekker stappen.
    Maar ik wens jullie veel plezier.
    geen kater hoop ik voor je morgen

xannemarie

• 12 Januari 2013 - 13:28

Moeders:

Bas en Nadieh het gaat jullie goed als ik het zo lees en super leuke foto`s, Volgens mij wel een goede combi stad en toch ook mooie natuur in de omgeving. Goed weekend daar en en we horen wel weer de belevenissen. Dikke zoen vanuit hier.

• 13 Januari 2013 - 10:03

Ria :

He luitjes,
    wat fijn dat het zo goed gaat met jullie daar en dat jullie het zo naar de zin hebben. Voor ons is het erg leuk om de verhalen te lezen.
    Paljon rakkautta Den Ham!
    xxx

• 15 Januari 2013 - 16:50

Jannie Schutte Van De Kamp ( Buurvrouw):

Volgens mij gaat het daar helemaal goed komen , geniet er van

Groeten van de kolenmieten

Jannie

• 16 Januari 2013 - 18:35

Agnes:

Hey Bas en Nadie, leuk om jullie vehaal te lezen. Volgens mij hebben jullie het wel naar jullie zin en vermaken je wel. Leuk al die kroegjes en verschillende biertjes natuurlijk. En wandelen in de sneeuw......heerlijk,die kou is denk ik iets minder. Hé Bas en Nadie, succes op school en heel veel plezier daar,geniet ervan!!!! Lieve groet Agnes

• 17 Januari 2013 - 21:39

Tante Jenny:

Bas,
    Allereerst hartelijk gefeliciteerd met je 22 ? ste verjaardag en nog heel/heel veel goede en gezonde jaren toegewenst.
    Ik hab vanmiddag al een lekker gebakje gegeten bij je ouders en die had je kleine zus heerlijk gemaakt.
    Wat een leuke foto's hebben jullie gemaakt, ik moet wel zeggen dat het er allemal er koud uit ziet. Maar dat is het hier op dit moment ook.
    Fijn dat het op school ook allemaal goed gaat en hoe zit het met de taal, lukt dat een beetje.
    Hier is ook alles okee, Emiel heeft morgen en afrspraak op de unie en enschde.
    Houd de moed er in en heel veel groeten uit Putten