school stuff - Reisverslag uit Espoo, Finland van Bas & Nadieh - WaarBenJij.nu school stuff - Reisverslag uit Espoo, Finland van Bas & Nadieh - WaarBenJij.nu

school stuff

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas & Nadieh

10 Februari 2013 | Finland, Espoo

Ik zal me deze keer is ook meer op onze studie richten hier in Finland omdat ik daar nog niet keiveel over verteld heb. Maar tenslotte zitten we hier toch voor onze studie, en niet voor alle feestjes * uch uch. Voor het vak 'Substances' wat over Drugs gebruik/misbruik gaat moeten we drie verschillende organisaties bezoeken die verschillende manieren van hulpverlening hebben voor mensen met een verslaving. Aan het eind van alles moeten we hier dan een presentatie over geven. Vorige vrijdag zijn we naar zo'n organisatie gegaan genaamd: Itäviitta in Espoo net buiten Helsinki. Itäviitta is een organisatie die jongeren zonder een vaste woning een plaats aanbiedt daarnaast zorgen ze voor een vaste begeleiding in de groep waarbij het draait om peersupport. Op deze manier willen ze een zorgen voor een vaste basis waaruit de jongeren verder kunnen groeien. Ze hoeven dus niet van de drugs af te zijn voordat ze daar komen. We mochten daar samen met Tiiu en Nadieh en ik aanwezig zijn bij een bijeenkomst die ze daar één keer per week hebben. Ze bespreken hier gewoon de dagelijkse dingen; hoe iedereen er voor staat en wat er nog op het programma staat. Daarbij hebben ze één voor één de rol als teamleider of notulist. Daarna hebben we nog een tijd nagepraat met de begeleider. Het was echt een toffe organisatie waar ik zelf zeer onder de indruk van was. Ze gaan op een goede manier met de jongeren om waarbij ze structuur bieden waaraan de jongeren zich simpelweg aan dienen te houden, maar daarin zijn ze flexibel en kunnen ze met elke jongere een ander plan maken voor hun toekomst. Daarbij moet de jongere na een tijd ook laten zien dat hij vooruitgang boekt of dat hij de goede op wil gaan. Als de jongere de organisatie gebruikt voor onderdak maar niet participeert in het peersupport gedeelte houdt het snel op. Het is ook mooi om te zien dat ze in Espoo een wet hebben die de gemeente verplicht om jongeren een onderdak aan te bieden. De gemeente moet dus wat doen voor dakloze jongeren vanuit de wet. Goede zaak, op die manier is er ook geld voor zulke organisaties.

Vrijdag zijn we weer naar de stand-up komedie geweest samen met onze tutor en twee van haar vriendinnen. Er trad een Fin, een Amerikaan, een Deen, een Duitser en een zweed op. Die laatste was echt geniaal en we vertrokken met spierpijn in onze lachkaken. We zijn nog ff uitgeweest bij een club maar toen we relatief vroeg naar huis gingen omdat we de volgende dag (inderdaad zaterdag) weer naar school moesten, was er thuis nog een feestje. Een paar appartementen verderop bleken de Fransen een feestje te hebben waarbij ze met z'n allen in de kamer naakt aan het dansen waren. Mmmm, jah dus,,, nop die skipten we. Tot slot hadden ze ook weer opnieuw het plafond eruit gesloopt in de gang, maar gelukkig ook weer gemaakt. Conclusie so far, Fransen zijn niet te vertrouwen.

En zoals gezegd moesten we gisteren, op zaterdag naar school. We hebben een project genaamd het KAMU-project. Dit is een soort van maatjes project waarin leerlingen van Metropolia en andere scholen jongeren met leerproblemen gaan begeleiden die geëmigreerd zijn naar Finland. Nadieh en ik kunnen niet het hele project meedoen omdat het ook in de zomer en herfst plaatsvindt, maar het begin krijgen we mee. Hierin bedenken we vooral spellen die ze kunnen doen. De eerste les op zaterdag was daarbij euh.... interessant. Het is een mix van creatieve therapie en drama (volgens mij helemaal Nadieh's ding :P ) waarbij dus lekker los lesgegeven wordt. We hebben teams gemaakt waarmee we komende tijd gaan werken en hebben a lot of informatie gekregen voor het project. We eindigden de les met een soort van fantasie douche. Waarbij je dus moest fantaseren dat je in een douche stond er iemand anders je in ging zepen en ging masseren, om weer ff helemaal los te komen en weer helemaal zen werd. Interessante manier van afsluiten en voor de meesten helemaal niet ongemakkelijk of zo :P Ik vond het in ieder geval lachen. Nadieh en ik zitten in verschillende teams, maar ik zit in een leuk team met Wilma en Terhi. Volgens mij kunnen we daar aardig mee lachen en het wordt vast leuk. We hebben dat project gelukkig ook niet elke zaterdag, maar één keer in de maand. Valt nog mee.

Gisteren was het chinees nieuw jaar en hebben we dat nog gevierd in een casino. Niet om te gokken, maar daar was het feest ook echt georganiseerd. Mij best, maar het was echt een saai feest. We zijn snel nog even de casino in gedoken omdat we 4 euro gratis kregen. Nadieh, Memo en ik hebben alles meteen verloren. maar Ozzy wist er nog twintig euro van te maken. Huppa. Daarna zijn we toch maar op zoek gegaan naar een andere kroeg. Het sneeuwt hier de laatste week echt als een malle ook al ligt de temperatuur niet ver onder nul. Hierdoor is Helsinki wel weer ff een plaatje. IPV dat de straten een beetje vies zijn met vuil en oude sneeuw is alles weer wit, en kraakt het weer lekker onder je schoenen. We zijn ook nog ff wezen wandelen in het bos op een eiland in Helsinki. Buiten de stad is de sneeuw veel verser en dikker en heb je het gevoel dat je in het echt Finland bent. Sneeuw tot aan je knieën, I'm not shitting you. Super. Hieronder nog ff wat foto's en tot volgende keer maar weer. Rakastan sinua.

Bas

• 11 Februari 2013 - 08:07

Mama:

He luitjes, leuk om ook eens te horen wat jullie voor de studie allemaal doen. Mooie projecten om mee bezig te zijn lijkt mij!
    Bij jullie ligt inderdaad iets meer sneeuw dan hier. Sjonge zeg, daar kun je wel een heeeeeeeeeeele grote sneeuwpop van maken :-).
    Bedankt maar weer voor het op de hoogte houden van het thuisfront. Groetjes van achter mien buro in Hardenberg!!

• 13 Februari 2013 - 10:59

Annemarie:

Heeee,

Leuk verhaal hoor een groot feest.
    Ik heb ook nog chinees nieuwjaar gevierd met de carnaval !!

Maar succes nog met school tot, het volgende verhaal.

Xx

• 16 Februari 2013 - 09:50

Mama Bas:

Hoi Bassie en Nadie ,gelukkig een heel verhaal over jullie studie,goed hoor,veel anders dan hoe de studie hiergegeven wordt?Blijft leuk om te lezen hoe het jullie daar vergaat super hoor!! en wij gaan dus morgen ook een klein weekje naar de sneeuw!! Goed weekend en doe het hendig aan.Dikke kus voor beiden